Forstoppelse - 20 mdr.

10. december 2023

Alder:
20 mdr.

Forstoppelse - 20 mdr.

Kære Helen

Nu er jeg her lige igen.

Jeg er i tvivl om, hvornår forstoppelse er "behandlingskrævende" hos de små.

H har haft tendens til hård mave de sidste par måneder, uden at jeg som sådan har fundet en årsag. Jeg har kunnet regulere det fint ved at give sveske og figenstang og undgå banan.

Vi spiser ret fiberrigt hjemme, da jeg er selv vegetar og aftensmaden er tit vegetarisk med mange grønsager og bælgfrugter (far og søn er ikke vegetarer, og H får alm. kost i vuggestuen). Han spiser med glæde rugbrød og andet fuldkorn. Jeg tænker bestemt ikke han mangler fiber i kosten, måske lige modsat, så jeg sørger for at tilbyde ham rigeligt at drikke.

Jeg har identificeret banan som 'synderen', der stopper maven, så det sørger jeg for, han ikke får for meget af.

Nu her har han ikke haft afføring i to dage, så længe er der ikke gået før, og jeg er i tvivl om, hvornår man skal gå til lægen med det?
Når ...

Annonce

... maven fungerer har han afføring to gange dagligt, om morgenen og eftermiddag.

Hvis jeg kontakter lægen, vil de helt sikkert foreslå afføringsmiddel, og det vil jeg helst undgå, hvis man kan få naturligt gang i maven. Han skal selvfølgelig have det, hvis det er nødvendigt, men jeg ville høre dig ad, om der var andet (ud over sveske, figen, lidt rosin, ekstra vand) som man kunne prøve?

Han har haft lidt feber op til weekenden og ville ikke spise så meget, derfor har han fået lov at spise en del af nogle ('sunde') bananmuffins, jeg havde bagt. Det har måske stoppet maven, samt han har måske svedt noget væske ud med feber, ellers ved jeg ikke, hvad det kan skyldes.

Han sover lidt mere uroligt, er lidt pylret og har lidt formindsket appetit, men det er jo svært at sige om det skyldes, han har været syg, eller om det er forstoppelsen.

Men der skal gang i maven uanset, så hvad foreslår du?

Med venlig hilsen
Mor til H

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.