Brev:
Forstoppelse - 20 mdr.
10. december 2023
Alder:
20 mdr.
Forstoppelse - 20 mdr.
Kære Helen
Nu er jeg her lige igen.
Jeg er i tvivl om, hvornår forstoppelse er "behandlingskrævende" hos de små.
H har haft tendens til hård mave de sidste par måneder, uden at jeg som sådan har fundet en årsag. Jeg har kunnet regulere det fint ved at give sveske og figenstang og undgå banan.
Vi spiser ret fiberrigt hjemme, da jeg er selv vegetar og aftensmaden er tit vegetarisk med mange grønsager og bælgfrugter (far og søn er ikke vegetarer, og H får alm. kost i vuggestuen). Han spiser med glæde rugbrød og andet fuldkorn. Jeg tænker bestemt ikke han mangler fiber i kosten, måske lige modsat, så jeg sørger for at tilbyde ham rigeligt at drikke.
Jeg har identificeret banan som 'synderen', der stopper maven, så det sørger jeg for, han ikke får for meget af.
Nu her har han ikke haft afføring i to dage, så længe er der ikke gået før, og jeg er i tvivl om, hvornår man skal gå til lægen med det?
Når maven fungerer har han afføring to gange dagligt, om morgenen og eftermiddag.
Hvis jeg kontakter lægen, vil de helt sikkert foreslå afføringsmiddel, og det vil jeg helst undgå, hvis man kan få naturligt gang i maven. Han skal selvfølgelig have det, hvis det er nødvendigt, men jeg ville høre dig ad, om der var andet (ud over sveske, figen, lidt rosin, ekstra vand) som man kunne prøve?
Han har haft lidt feber op til weekenden og ville ikke spise så meget, derfor har han fået lov at spise en del af nogle ('sunde') bananmuffins, jeg havde bagt. Det har måske stoppet maven, samt han har måske svedt noget væske ud med feber, ellers ved jeg ikke, hvad det kan skyldes.
Han sover lidt mere uroligt, er lidt pylret og har lidt formindsket appetit, men det er jo svært at sige om det skyldes, han har været syg, eller om det er forstoppelsen.
Men der skal gang i maven uanset, så hvad foreslår du?
Med venlig hilsen
Mor til H